نظام آموزش عالی کشور مسئولیت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد مورد نیاز جامعه را برعهده دارد

در نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی مطرح شد:

نظام آموزش عالی کشور مسئولیت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد مورد نیاز جامعه را برعهده دارد

نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی با موضوع چالشها و راهبردهای آموزشی در دانشگاه ها برگزار شد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج آذربایجان غربی؛ نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با موضوع چالشها و راهبردهای آموزشی در دانشگاه ها برگزار شد.
در این نشست  پیر محمدی عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه گفت: متاسفانه در سال های اخیر در کشور به دلیل تاکید بیش از حد بر حوزه پژوهش، موضوع آموزش کمرنگ شده است.وی ادامه داد : نداشتن اخلاق علمی در دانشجو که ریشه مشکل، بخش زیادی به آموزش و پرورش بر میگردد.که تشکیل کارگروه های مستمر اثر بخش با آموزش و پرورش در تمام سطوح برنامه ریزی آموزشی می تواند بسیار مثمر ثمر باشد.

پیر محمدی افزود: استاد محور بودن اساتید سر کلاس ها و کاهش تجربه یادگیری در کلاس و عدم توانایی برخی از اساتید در تعامل با دانشجو از معضلات اصلی آموزش می توان باشد.

وی تاکید کرد: توسعه نامناسب کمی و کیفی در دانشگاه ها یکی دیگر از مشکلات اساسی آموزشی هست که باید برای آن راه حلی اندیشید.مطابق نتایج پیمایش های ملی در دو دهه اخیر شاخص اعتماد مردم به استادان دانشگاه از بیش از ۷۲ درصد در سال ۷۲ به کمتر از ۴۵ درصد در سال ۹۳ رسیده بود.وی اظهار داشت: در طول سه دهه گذشته تعداد دانشجویان کشور در ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از حدود ۴۰۰ نفر به ۶۰۰۰ نفر رسیده است.سیاست اشتباه بومی گزینی نیز به شدت باعث افت تحصیلی شد که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

پیر محمدی افزود: امروزه متاسفانه دانش آموختگان لیسانس ،فوق لیسانس و دکتری مدرک دانشگاهی خود را نادیده گرفته و با مدرک دیپلم مشغول به کار می شوند. دانشگاه باید رادیو،تلویزیون و رسانه مستقل داشته باشد و صدای رسای خود را به گوش عموم مردم جامعه برساند.توسعه آموزش عالی و افزایش تعداد  دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ها سبب ساز رشد گسترده آگاهی های اجتماعی و سیاسی در جامعه می‌شود که خود از مصادیق مهم تحقق اهداف انقلاب اسلامی در جامعه می شود . به برکت انقلاب اسلامی امروز با جامعه ای روبرو هستیم که بیش از ۱۰ میلیون تحصیل کرده در آن سبب بهبود شاخص های ملی و بین المللی شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه افزود: تشکیل شورای راهبردی دانشگاه ها ،اخذ داده های واقعی، نیاز سنجی،مسئله یابی و نهایتا تهیه برنامه sp و نظارت،هدایت و مدیریت آن کاملا ضروری است. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تدریس تعاملی روشی است که به آن روش فعال تدریس نیز گفته میشود گفت: در این روش موقعیتی فراهم می شود که در آن دانشجویان همدیگر را به عنوان گروه همکار تجربه می کنند و در فرایند تجربه یاد می‌گیرند که چگونه خود و دیگران را تایید و یا رد می کنند و به اندیشه های همدیگر احترام می گذارند. تدریس تعاملی در مقابل تدریس نظارت و تدریس،اقتدار و تسلط،یعنی آنچه عموما در مراکز  یافت می شوند،قرار دارند.

وی تاکید کرد: نظام آموزش عالی کشور به عنوان یکی از دو قطب تعلیم و تربیت در نظام جمهوری اسلامی ایران مسئولیت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد مورد نیاز جامعه را در سطوح و رشته های مختلف برعهده دارد.عدم تناسب بین فرآیندها و مواد آموزشی رشته های تحصیلی موجود در دانشگاه ها با مهارت و توانایی مورد نیاز بازار کار مهمترین عامل موفق نبود فارغ التحصیلان در کاریابی و اشتغال می باشد.در پایان جلسه به سوالات اساتید حاضر جواب داده شد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
چالش امنیتی
در صورتی که شما یک کاربر واقعی هستید و نه یک ربات، لطفاً به چالش زیر پاسخ دهید.