مواضع ایران در منطقه قره باغ همواره در راستای صلح و سیاست حسن همجواری می باشد.

استان آذربایجان غربی
در نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی به مناسبت هفته بسیج مطرح شد:

مواضع ایران در منطقه قره باغ همواره در راستای صلح و سیاست حسن همجواری می باشد.

نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی به مناسبت هفته بسیج برگزار شد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج آذربایجان غربی،نشست مجازی بسیج اساتید استان آذربایجان غربی با موضوع تحلیل مسائل منطقه قفقاز جنوبی  و نقش اساتید بسیجی در روشنگری برگزار شد.
در این جلسه نزهت مسئول آموزش بسیج اساتید آذربایجان غربی ضمن عرض خیر مقدم خدمت اساتید حاضر در نشست و تبریک هفته بسیج، گفت: منطقه قفقاز به دليل اهميت راهبردی نظامی و وجود منابع غنی همواره از زمان هاي بسيار دور تا کنون به عنوان يک منطقة کم نظير در دنيا مطرح است. کشورهای آذربایجان، ارمنستان و گرجستان از کشورهای مهم و اصلی منطقه قفقاز جنوبی هستند. این منطقه که از نظر جغرافیایی دو قاره آسیا و اروپا را بهم مرتبط می سازد اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیاری با کشورمان دارند.
حساسيت این منطقه از حیث مسائل سیاسی، اقتصادی و نظامی مورد طمع قدرت های بيگانه در طول تاريخ بوده و این توجه طمعکارانه به این منطقه و همچنین ساختار قومیتی آن موجب شده است که همواره شاهد مناقشاتی در این منطقه باشیم. گاهی نیز این مناقشات خواه ناخواه بر فضای جغرافیای سیاسی ایران به دلیل همجوار بودن با کشورهای آذربایجان و ارمنستان تاثيرگذار بوده است. وی ادامه داد: درگيری های قره باغ در جمهوري آذربايجان بخشي از بحران هايي است که به شکل آشکار و نهان بر امنيت منطقه تأثیر گذار بوده است. اما با همه این مسائل مواضع جمهوری اسلامی ایران در این منطقه مشخص است و همواره در راستای صلح و سیاست حسن همجواری می باشد.
در ادامه احمد کاظمی کارشناس ارشد اوراسیا بیان کرد: منطقه قفقاز از اهمیت بسیار راهبردی برخوردار است که با مناقشات قومی و ارضی مواجه می باشد. در جنگ اول قره باغ اقدامات  ایران در همه زمینه ها از جمله سیاسی،نظامی ،اقتصادی و ... در راستای حمایت از جمهوری آذربایجان بود.
وی افزود: ایران در خصوص ورود مستقیم به آذربایجان و آموزش ۷۰۰۰ نفر از نیروهای آذربایجان و کمک های بلاعوض از طریق هلال احمر به آوارگان آذربایجان در چندین مرحله حسن نیت خود را نشان داده است تا بتواند جلوی یک فاجعه بزرگ انسانی را بگیرد. کاظمی تاکید کرد: کمک های ایران در آن مقطع از هر لحاظ بسیار متمایز بوده و  قابل مقایسه با سایر کشورها نبود.
متاسفانه در طول جنگ های قره باغ با اینکه کمک های بسیاری از طرف ایران به کشور آذربایجان شد اما پاسخ ما ناسپاسی های مکرر و فراوان از سوی این کشور بود.در طول جنگ اول  قره باغ ایران نقش میانجیگری را برعهده داشت ولی متاسفانه تبلیغات ایران هراسانه ای بسیاری انجام شد که ما را به عنوان کشوری اشغالگر در آذربایجان معرفی کرد؛ حتی از ابتدای استقلال آذربایجان گردهمایی های برگزار می شد که در آنها گروهی خواهان مناقشه بین ایران و آذربایجان بودند.این در حالی بود که انتقال سوخت آذربایجان به ارمنستان از طریق گرجستان به طور مداوم و حتی طی جنگ  ادامه داشت که گویا هیچ اتفاقی بین دو کشور رخ نداده است حال اینکه ایران را متهم به حمایت از ارمنستان می کردند.
این استاد دانشگاه گفت: ترکیه و آذربایجان و رژیم  صهیونسیتی در جنگ دوم قره باغ اهداف خاصی را علیه ایران دنبال می‌کردند.آذربایجان خواهان آزادی هفت شهر اشغال شده توسط ارمنستان بود.با وجود این که هفت شهر آزاد شد، ولی رژیم حقوقی قره باغ بسیار پیچیده تر از قبل شد و حتی نیرو های روسی در منطقه باقی ماندند که این نشان می دهد که جمهوری آذربایجان اهداف ثانویه ای در منطقه دنبال می کند و در واقع وسیله و ابزاری برای حضور اسرائیل در منطقه می باشد.همه تلاش ها در این راستا  است که افکار عمومی را از اصل مسئله دور کنند.
رژیم صهیونسیتی از سی سال قبل به آذربایجان به مانند سوریه و لبنان نگاه میکرد در واقع تمام تلاش های کشورهای آذربایجان ،اسرائیل و ترکیه این بود که مذهب تشیع را در منطقه تضعیف کنند و با حمایت و فروش تسلیحات به آذربایجان خود را با آنها همراه سازند.
وی ادامه داد: حضور اسرائیل در آذربایجان امتیازات بسیاری برای این رژیم از جمله ایجاد پایگاه نظامی در منطقه ،رصد اطلاعاتی ایران ،ایجاد ناامنی و ترور دانشمندان ایرانی  داشته است که همه اینها توسط اسرائیل و از طریق خاک آذربایجان انجام شده است .
بحث ها و اختلافات قومیتی از جنگ دوم قره باغ بسیار افزایش پیدا کرد به طوری که حتی در صحبت های مقامات ترکیه می توان به این موضوع به خوبی پی برد.ترکیه و آذربایجان در صدد هستند با ایجاد دالان تورانی ارتباط ایران با شیعیان منطقه را قطع کنند.در واقع ایجاد دالان تورانی یعنی پایان شیعه در آذربایجان و از بین رفتن رابطه دینی و معنوی ایران و آذربایجان. ایجاد دالان تورانی اقدامی  است بر علیه ایران،ر‌وسیه و چین  که رزمایش فاتحان خیبر در واقع پاسخی به این اقدام بود و قدرت ایران را در منطقه به رخ کشید.
وی تاکید کرد:اگر ایران به صورت جدی وارد عمل نشود با خطرات زیادی روبرو خواهد شد باید به شیطنت های رژیم صهیونسیتی و همراهی آذربایجان با آن در منطقه پاسخ قاطع و جدی داده شود.در پایان این برنامه به پرسش های مطرح شده از سوی  اساتید پاسخ داده شد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.