تعیین اولویتها و زمینههای اصلی فعالیتها برای شرکتهای دانشبنیان
تعیین اولویتها و زمینههای اصلی فعالیتها برای شرکتهای دانشبنیان

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج آذربایجان غربی؛ نخستین نشست تخصصی هماندیشی استادان با عنوان «الزامات تولید دانش بنیان و نقش دانشگاه» به همت بسیج اساتید استان آذربایجان غربی و با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ارومیه برگزار شد.
در این نشست تخصصی که در حدود چهل تن از استادان متخصص در زمینة تولید دانش بنیان و اشتغال آفرینی حضور داشتند محورهای زیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت:
تعیین اولویتها و زمینههای اصلی فعالیتها برای شرکتهای دانشبنیان:
شایسته است که با توجه به نیازهای کشور و جامعه، برخی اولویتها و زمینههای فعالیتی بهطور ویژه مورد حمایت و سیاستگذاری قرار گیرد تا با گسترش فعالیتهای دانشبنیان در این زمینهها علاوه بر حل برخی چالشهای پیشرو فرصتهای بینظیری از جهت تولید ثروت صورت پذیرد. در همین راستا پیشنهاد میشود بخش معدن، آب و انرژی از این منظر مورد توجه جدی قرار گیرد.
اولویتهای استانی:
از بین بیش از ۶۰۰۰ شرکت دانشبینان در سطح کشور، استان آذربایجان غربی تنها ۳۰ (با معیاری متفاوت تنها ۵۲) شرکت دانش بنیان را به خود اختصاص داده است که نیازمند توجه جدی مسئولین محلی برای افزایش سهم استان از این بخش میباشد
تولید ثروت صورت گرفته از سوی شرکتهای دانشبنیان در سطح ملی ۴ درصد (با معیاری دیگر ۱ درصد) از کل میباشد که این نسبت در سطح استانی بسیار پایینتر از نسبت مربوطه در سطح ملی است و این امر نیازمند توجه جدی سیاست گذاران استانی برای افزایش سهم فعالیتهای دانشبنیان از تولید ثروت در مقیاس استانی است.
عدم وجود حلقهی اتصال نیازهای جامعه و صنعت به دانشگاه:
یکی از مشکلات اصلی در مسیر توسعهی فعالیتها و شرکتهای دانشبنیان، نبود حلقهی اتصالی بین دانشگاه و صنعت جهت شناسایی نیازها و اقدام دانشگاه برای رفع آن نیازهاست. به عبارتی نیاز است تا سازوکاری ایجاد شود (مانند آنچه در فرآیند تاسیس بنیاد ملی نخبگان صورت پذیرفت) تا نظام عرضهی نیازهای صنایع و جامعه به صورت هدفمند در کنار تقاضا از دانشگاهها برای رفع این نیازها ایجاد شود و دانشگاهها و اعضای هیئت علمی مربوطه نیز متناسب با توانمندیها و شرایط موجود در جهت رفع نیازهای اعلامی اقدام نمایند.
بازاریابی و تجاریسازی محصولات دانشبنیان امر مهمی در راستای بقا و گسترش شرکتهای دانش بنیان است که بایستی بیش از پیش مورد توجه سیاستگذاریهای مربوطه قرار گیرد.
پیشنهادهای راهبردی:
ایجاد مراکز رشد و توانمند سازی در پارکهای علم و فنآوری
با عنایت به این که یکی از چالشهای اصلی در بازار اشتغال بحث اشتغال زایی دانش آموختگان و تحصیل کرده های دانشگاهی است، ایجاد مراکز رشد و توانمند سازی برای کمک به کسب و کارهای نوپا با محوریت دانشجوی فارغ التحصیل و استاد (آموزش و توانمند سازی دانشجویان) ضروری می نماید. در مرکز رشد و توانمندسازی زمینه های لازم برای آموزش دانشجو فراهم میشود تا دانشجو با آموزشهای مناسب شرکت نوپای خود را
ایجاد کرده موفق به ثبت شرکت خود شود.
با توجه به وجود بیش از 42 نوع ماده معدنی با ارزش در استان، لازم است به این ظرفیت عظیم توجه ویژه نموده و از ظرفیت های دانشگاه بخصوص گرایش ارشد مصوب جدید با نام کانیها و سنگهای صنعتی بهره گرفته شود تا علاوه بر ایجاد اشتغال بین جوانان فارغ التحصیل از این قوّه خدادادی در جهت ایجاد تحول اقتصادی استان بهره جست.
عملیاتی کردن ایده های محوری نیازمند امکانات اولیه، فضای مناسب برای استقرار آموزش کسب و کار، تأمین منابع مالی محدود است. از این روی پیشنهاد می شود برای تأمین سرمایه گذاری، ضمانت نامه های مورد نیاز شرکتهای دانش بنیان و ارائه تسهیلات به آنها صندوق پژوهش فنآوری با محوریت دانشگاه تأسیس شود.
بسترسازی لازم در سطح قوای مجریه و مقننه:
نیاز است تا اسناد بالادستی و فرصتهای قانونی موجود در زمینهی پیشرفت علمی با اجرای صحیح قوانین بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد به طور مثال نقشهی جامع علمی کاربردی کشور باید از سوی ارگانها و سازمانهای مربوطه مورد توجه جدی قرار گیرد.
نیاز است با اصلاحات هدفمند در نظام ارتقاء و تشویق و آموزش اعضای هیئت علمی، دانشگاهها و اعضای هیئت علمی در مسیر نگرش مسأله محور برای رفع معضلات کشور قرار گیرند و از اتلاف سرمایه های انسانی و مادی جلوگیری به عمل آید
سه کلیدواژهی آموزش، فرهنگسازی و بسترسازی از مواردی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد. با تغییر در سیاست گذاریهای دانشگاهی و نظام ارتقاء اعضای هیئت علمی بایستی از مسیر مقالهنویسی صِرف به مسیر تولیدات علمی مسألهمحور و کاربردی هدایت شده و آموزش ببینند. با فرهنگسازی مناسب اشتغال اعضای هیئت علمی خارج از محیط دانشگاه به اموراتی چون مدیریت شرکتهای دانشبنیان بایستی مورد تشویق قرار گیرد.
تورم یکی از عواملی است که سبب جذابیت اقتصادیِ فعالیت در زمینههای واسطهگری و فعالیتهای غیرتولیدی میشود. بنابراین یکی از امورات بنیادین برای ایجاد جذابیت در زمینهی فعالیتهای کارآفرین به ویژه از نوع دانشبنیان توجه جدی به کاهش تورم و ثبات اقتصادی است.
نیاز است تا با تعریف ماموریت جدی برای پارک های علم و فناوری و مراکز رشد، آموزش اساتید در راستای ورود به فعالیتهای دانشبنیان مورد توجه جدی قرار گیرد.
با سیاستگذاریهای صحیح بایستی جذابیت واردات بیرویه و غیرلازم به شدت کاهش یابد و در کنار این امر در فرآیندی منطقی، تامین محصولات وارداتی به ویژه از نوع راهبردی و یا با بازار مصرف زیاد از طریق سیاستهای حمایتی در اختیار شرکتهای دانشبنیان قرار گیرد.
افزودن دیدگاه جدید