اندیشه های الهی امام در حوزه حکومت سازی از خلاقیت خاصی برخوردار بود

در یادداشت حسین اسمعیل زاده مدرس دانشگاه مطرح شد:

اندیشه های الهی امام در حوزه حکومت سازی از خلاقیت خاصی برخوردار بود

یادداشت حسین اسمعیل زاده به مناسبت گرامیداشت هفته بسیج.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج آذربایجان غربی ؛ 
بسیج یک تفکر است
«اگر در کشوری ندای دلنشین تفکر بسیجی طنین اندازد چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد گردید والا هر لحظه باید منتظر حادثه باشیم» امام خمینی (ره)
قدرت، موضوع محوری سیاست می باشد اما چالش مهم این مفهوم نوع تفسیر آن هست 
سلطه حاکم بر علوم به ویژه در حوزه نظری قدرت را معادل مفهوم عینی آن یعنی زورگویی، تسلط... آن هم از جنس مادی در نظر گرفته و این القاء را رایج کرد که در درون مایه این مفهوم معنا گرایی جایی ندارد و این نتیجه را گرفته اند که پس سیاست و دیانت به دلیل تضاد مفهومی الزاماً نکته مشترکی ندارند و باید این دو حوزه کاملا از هم جدا دیده شود و این یعنی سکولاریزم رایج در فرهنگ سیاسی لیبرالیسم یعنی آنچه در طی چندین سده به عنوان یک اصل پذیرفته شده به جهان اسلام القاء شد و ثمره آن چیزی جز تسلط یک طرفه غرب بر منافع و منابع جهان اسلام نبود.
امام (ره)با طرح شبهه جدی به این مفروض غلط و در تکامل اندیشه خود با تکیه بر مبانی معرفت دینی اساس این استدلال یک طرفه ، غلط و بدون هرگونه پایه عقلی دانسته و فرض بدیهی سکولاریزم را که همان پارگی ساحت دنیا و آخرت می باشد به طور کلی با مبانی دینی در تضاد و آن را نوعی کج فهمی در وحله اول توطئه در اساس خود دانست. این دیدگاه اساسی ترین نکته تحول سده معاصر در حوزه عینی و عملی در ایران معاصر و شکل دهی به یک نظم سیاسی دینی که ثمره آن انقلاب اسلامی بود گردید.
این اندیشه نه تنها در حوزه جغرافیای ایران بلکه به عنوان اندیشه به طور جدی مورد توجه متفکران دنیا به ویژه جهان اسلام قرار گرفت و نکته شروع چالش جدی در اندیشه سیاسی غرب و به هم ریختگی حوزه سلطه غرب در نظر و عمل گردید. اینگونه بود که بعد از نزدیک به پنج سده اندیشه دینی رخ نمود و بار دیگر انسان عنان گسیخته را متوجه حقیقت توحید گردانید و عصر بازگشت انسان به حقیقت خدا شروع شد شکل گیری انقلاب اسلامی که در پایه این اندیشه و با تکیه بر معنا گرایی شکل گرفت همه حوزه های جغرافیای معرفتی انسان معاصر را تحت تأثیر قرار داد.
مدیرت امام(ره) در حوزه حکومت سازی هم تأسی به این راه و منش بود‌. آنچه که تحلیل گران انقلاب اسلامی را با مشکل مواجه ساخته نیز متأثر از این منش بوده،اندیشه هایی که از منظر اثبات گرایی تجربی تلاش در فهم همه چیز را دارند توان فهم درست پدیده نو ظهور را نداشتند زیرا که فهم این پدیده روش شناسی متعارف اثبات گرایی مادی کاملا از فهم خود دور ساخته و آن را مشروط به پذیرش حقیقت معنوی انسان و جهان و دور شدن از فهم های متعارف روش شناسی تجربی صرف کرده.
اندیشه های الهی امام در حوزه حکومت سازی هم از خلاقیت خاصی برخوردار بود. فقیه و متفکر بزرگ الهی به خوبی می دانست که حفظ شجره طیبه انقلاب اسلامی با روش های متداول ممکن نیست و نیازمند یک طرح جدید و اندیشه دیگری می باشد.بسیج ظهور اندیشه امام در حفظ و پاسداری از تمامیت نهال نوظهور انقلاب اسلامی بود.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
چالش امنیتی
در صورتی که شما یک کاربر واقعی هستید و نه یک ربات، لطفاً به چالش زیر پاسخ دهید.