حجت الاسلام و المسلمین حسنی نماد صراحت و شجاعت بود

استان آذربایجان غربی
به مناسبت سالروز درگذشت حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حسنی

حجت الاسلام و المسلمین حسنی نماد صراحت و شجاعت بود

بیانیه بسیج اساتید استان به مناسبت سالروز درگذشت حجت الاسلام والمسلمین حسنی.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات اجتماعی نهضت استادی بسیج آذربایجان غربی ؛ بسیج اساتید استان آذربایجان غربی به مناسبت سالروز درگذشت حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حسنی بیانیه ای صادر کرد که متن بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اول خرداد سالروز درگذشت اسطوره مقاومت و نماد امنیت استان آذربایجان غربی مرحوم حجت الاسلام حسنی نماینده حضرت امام (ره)  و مقام معظم رهبری در استان آذربایجان غربی و امام جمعه محترم ارومیه می‌باشد.

در خصوص شخصیت این مرحوم می‌توان به طرح سوالات زیر پرداخت:
۱. مهم ترین ویژگی آقای حسنی که موجب برجستگی شخصیت آن مرحوم شد چه بود؟
۲. نقش آقای حسنی در استان آذربایجان غربی در حوزه امنیت چه بود؟
 در پاسخ به سوال اول باید گفت که دو ویژگی بارز در شخصیت و منش ایشان مشهودتر بود: شجاعت و صراحت. حسنی مبارز قبل از انقلاب آن هم به صورت مسلحانه در سطح استان بود. خاطرات درگیری ایشان با خوانین محلی  و در نهایت درگیر شدن با حکومت پهلوی در زمانیکه همه شخصیت های استان به یک تعامل با رژیم پهلوی رسیده بودند قابل توجه و برجسته می‌باشد. مرور خاطرات ایشان در این دوران جالب و بینظیر می‌باشد. می‌توان از این دوران زندگی این بزرگمرد کتابها نوشت و به عنوان نوعی تجلی از شجاعت در معرض قضاوت و فهم نسل جوان قرار داد.

پاسخ به سوال دوم را می‌توان از مقطع پیروزی انقلاب اسلامی در استان شروع کرد. توجه به این نکته ضروری هست که استان آذربایجان غربی به لحاظ ساختار اجتماعی و سیاسی به عنوان استانی ضربه دیده از حوادث تاریخی صد سال گذشته و تجربه تلخ قتل عام ‌ها و غارت های قومی و دینی به نکته تسامح و مدارا رسیده بود و می‌توان گفت از این منظر نگاهی مثبت نسبت به تامین کنندگان امنیت داشت و به همین خاطر بود که استان آذربایجان غربی جزو استان های پیشرو در انقلاب اسلامی نبود. در چنین فضای روانی و سیاسی نقش آقای حسنی برجسته تر می‌شود. ظهور شخصیتی که از تندترین حرکت‌های جهادی پیروی می‌کند و به تنهایی در مقابل وضعیت موجود قیام می‌کند. از این نظر آذربایجان غربی علیرغم کندی در حرکت اولیه به سرعت به جریان انقلاب اسلامی می‌پیوندد و جزو پیشروان آن می‌گردد.
 در نگاهی ترکیبی به سوال اول و دوم با  ید به حوادث بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد. استان آذربایجان غربی نکته تلاقی جریان‌های ضد انقلاب سهم خواه از یک طرف و جریان اخباری‌گری از طرف دیگر بود. هجوم وسیع احزاب ضد انقلاب کومله و دموکرات به پادگانها و مراکز نظامی و غارت وسیع سلاح و مهمات از این مراکز چهره ای ناامن از استان ترسیم می‌کند. و ضد انقلاب با فروپاشی رژیم پهلوی و به بهانه خودمختاری از اولین روزهای پیروزی انقلاب با زبان اسلحه و ایجاد ناامنی به تعامل با آن می‌پردازد. نبود نیروهای منسجم مسلح در استان زمینه مناسبی برای جولان خطرناک احزاب ضدانقلاب فراهم می‌کند. در همین مقطع هست که نیروهای انقلاب صرفا بر مراکز شهرهای استان مسلط هستند و جغرافیای خارج از شهرها تحت سلطه کامل ضدانقلاب قرار می‌گیرد. البته مقابله در داخل شهرهای استان از جمله ارومیه با ضد انقلاب نفس گیر هست. در چنین شرایطی استان به دور از حمایتهای مرکزیت سیاسی کشور نیازمند یک پشتوانه جدی و با تجربه است. و در چنین فضایی هست که نام حسنی دلگرم کننده انقلابیون و هراسناک برای ضدانقلاب می‌شود‌ . شاید برای دوری از اطاله کلام تحلیل حادثه قارنا و نقش مجاهدان حسنی در این حادثه که می‌توانست به قتل عام شهرستان نقده منجر شود کافی باشد. صراحت بیان و دوری از مصلحت اندیشی‌های سیاسی ویژگی بارز دیگر این مجاهد نستوه می‌باشد . شاید بتوان به صراحت اذعان کرد که تا حسنی بود استان آذربایجان غربی بالاترین شاخص سلامت مدیریت را تجربه کرد. تبدیل تریبون نماز جمعه به سنگری دیگر و البته حساس‌تر ویژگی حسنی بعد از استقرار ثبات و امنیت در سطح استان بود. این بار خطبه های آتشین حسنی در نقد جریانهای انحرافی و مدیران ناکارآمد استان بود که جذابیت ویژه‌ای برای ایشان ایجاد کرد و تا زنده بود این صراحت ویژگی همراه و همیشگی ایشان بود.
انسجام در حوزه جبهه انقلاب رصد هوشمندانه رفتارهای ضدانقلاب در حوزه مدیریت داخل و خارج استان عرصه تنگی برای نیروهای ناکارآمد و گاها غیرهمراه درست کرده بود.
در انتها اشاره به این موضوع خالی از لطف نخواهد بود که شخصیت آقای حسنی مورد توجه حضرت امام بود که در ملاقات ایشان با حضرت امام این توصیه زیبای امام فراموش شدنی نیست که فرمود: "همه باید مثل آقای حسنی مسلح باشند."

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.