تحول در جوامع بشری مستلزم ایجاد فرهنگ مطلوب

استان آذربایجان غربی
در نشست حلقه های صالحین گفتگو محور اساتید مطرح شد:

تحول در جوامع بشری مستلزم ایجاد فرهنگ مطلوب

نشست حلقه های صالحین گفتگو محور اساتید دانشگاه ارومیه برگزار شد.


نشست حلقه های صالحین گفتگو محور اساتید دانشگاه ارومیه  با موضوع «ویژگی های فرهنگی جامعه و آسیب پذیری آن،ظرفیت ها و موانع فرهنگی پیشرفت ایران اسلامی» برگزار گردید.
بهمن نزهت معاون تربیت و آموزش بسیج اساتید استان در این نشست بیان کرد:هدف از این نشست بررسی وضعیت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی و بررسی فرصت ها و چالشهای پیش رو در جریان تحولات جهان است. پرسشهای اصلی عبارتند از: چالشهای فرهنگی ایران در جریان جهانی شدن کدامند؟ دوم اینکه توانایی های بالقوه فرهنگ ایرانی در فرایند چیست؟
ضرورت مطالعه فرهنگ ایران اسلامی از دو جهت شایسته توجه است: ۱- از یک سو ایران با داشتن تاریخ و تمدن غنی چند هزار ساله یکی از ارکان اصلی فرهنگ و اندیشه شرقی و در حقیقت  پایگاه اصلی عقلانیت اسلامی به شمار می رود.۲- از سوی دیگر انقلاب اسلامی یکی از قویترین رقبا در روند جهانی شدن و اسوه مقاومت و حفظ فرهنگ خود در این مسیر است.
وی افزود: ایران اسلامی به دلیل پیشینه دیرین تمدنی و فرهنگی این اصالت و توانایی  را دارد که هم  خود را حفظ کرده اعتلا دهد و هم بر فرهنگ دیگر ملل تاثیرگذار باشد.
برای فرهنگ به دلیل گستردگی و وسعت مفهومی آن تعاریف گوناگونی ارائه شده است، فرهنگ به معنی ادب، تربیت، دانش، معرفت، مجموعه آداب و رسوم و آثار علمی و ادبی یک ملّت، فضیلت، شکوه‌مندی، هنر، تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش، مکتب و ایدئولوژی است .
عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه افزود: فرهنگ با این گستردگی مفهومی خود موضوع بحث در رشته های متعدد علوم انسانی شده است. هنگامی که فرهنگ را مجموعه ای از رفتار و اعمال فردی بدانیم موضوع علم روانشناسی قرار می گیرد وقتی آن را نظامی از  رفتارها و آداب رسوم در نظر بگیریم موضوع علم جامعه شناسی و مردم شناسی است و هنگامی که آن را منظومه ای از ارزشها و باورها و اندیشه و گفتارهای های بشری تلقی کنیم، موضوع معارف اسلامی، حکمت و ادبیات واقع می شود.
وی تاکید کرد: هر گونه تحول در جوامع بشری و رشد آن، مستلزم ایجاد یک فرهنگ مطلوب در آن جامعه است، از این روی فرهنگ را می توان در مقابل ساختار مادی و فنی جوامع بشری روح تمدن و جامعه  تلقی کرد که موجب شکوفایی و ماندگار آن می گردد. به طور فرهنگ در یک نگاه کلان به عنوان حقیقت روحی و گسترده بر تمام ابعاد زندگی انسان اعم از فردی، اجتماعی،  اقتصاد و سیاسی سایه انداخته است.
معاون تربیت و آموزش بسیج اساتید استان افزود: در اسلام برای پی ریزی سنتهای حسنه و نیکو و مبارزه با سنتهای سیئه و بد تایید فراوان شده است و در احادیث و روایات اسلامی به آن سفارش کرده اند. زیرا با فراهم آوردن سنت های و روشهای نیکو زمینه  اعمال و اخلاق نیکو فراهم شده و موجب اعتلای فرهنگ جامعه می شود و برعکس بنا نهادن سنت سیئه رذایل اخلاقی را حاکم کرده و موجب تضعیف فرهنگ می گردد.
مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً كَانَ لَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.