در بحث حجاب و عفاف بایستی از خداشناسی به تجلی بندگی و پذیرش برسیم

استان آذربایجان غربی
در نشست هیات اندیشه ورز بانوان به مناسبت هفته عفاف و حجاب مطرح شد:

در بحث حجاب و عفاف بایستی از خداشناسی به تجلی بندگی و پذیرش برسیم

نشست مجازی هیات اندیشه ورز بانوان به مناسبت هفته عفاف و حجاب برگزار شد.

به گزارش دفتر رسانه و ارتباطات نهضت استادی بسیج آذربایجان غربی؛نشست مجازی هیأت اندیشه ورز بانوان بسیج اساتید استان آذربایجان غربی با موضوع حیا و عفاف؛تجلی بندگی-تکریم جامعه برگزار شد.
در ابتدای این نشست مجرد مسئول هیات اندیشه ورز بانوان استان آذربایجان غربی ضمن عرض خیر مقدم خدمت اساتید حاضر در جلسه اظهار داشت : در آموزه های ما عفت هم برای مرد است و هم برای زن حال اینکه حیا برای زن  و غیرت برای مرد آورده می شود. وی افزود: از کودکی باید حیا به دختران  و  غیرت به پسران آموزش داده شود در خانواده  بایستی  رفتارهای والدین در راستای آموزش حیا از جانب مادران و نمایش غیرت از جانب پدران بوده  و با جلوگیری از پرده دری  در خانواده عفت و حیا و غیرت را نهادینه سازیم.برنامه‌های ماهواره ای و فضای مجازی نهاد خانواده را هدف قرار داده و بایستی برای ممانعت از سوء آموزش ها به کمک فرزندانمان برویم.مسئول هیأت اندیشه ورز بانوان بسیج اساتید استان ادامه داد: در دوره رضاخان که کشف حجاب اتفاق افتاد مردم مومن حتی از تحصیل فرزندانشان گذشتند ولی تن به بی حجابی اجباری ندادند حجاب حداقلی و تبلیغات برنامه های ماهواره ای، نهاد خانواده را سست کرده است. وی تاکید کرد:مجموعه مدیریتی دانشگاه  بایستی در راستای اجرایی شدن فرهنگ عفاف و حجاب برنامه ریزی و اقدام کند.
در ادامه این جلسه جهانی مدیر حوزه علمیه ریحانة الرسول ارومیه اظهار داشت:در اوایل ذیحجه هستیم که ایام خاصی است و امیدواریم عنایت خداوند جهت بندگی نصیب حال ما بشود.اول معلم عالم هستی خدای متعال هست و خدا  در امر تربیت اصل ترتیب و پیش نیازی را  مقدم قرار داده است پس هر استادی در تدریس اصل ترتیب و پیش نیاز را باید رعایت کند.ما در بحث حجاب معمولا مستقیما  سراغ حجاب می رویم در صورتی که یک استاد خوب باید به پیش نیازها هم توجه داشته باشد  از کتب و تاریخ مشخص است  که بحث حجاب از زمان ادیان گذشته وجود داشته است پس می توان گفت حجاب و عفاف یک بحث فطری و ذاتی برای انسان هاست و سوای دین و مذهب از ادوار گذشته به شکل های مختلف وجود داشته است. بنابراین اسلام علاوه بر تایید رویه گذشته، محدوده و چارچوب آن را مشخص کرده است.
مدیر حوزه علمیه ریحانة الرسول ارومیه اضافه کرد: هر چقدر شناخت از خدا بیشتر باشد حب و علاقه بیشتر می شود و اطاعت و پذیرش نیز بیشتر خواهد بود. پس ما در بحث حجاب و عفاف بایستی از خداشناسی به تجلی بندگی و پذیرش  برسیم
آیاتی که در راستای حجاب آمده به تدریج و از سال پنجم هجری شروع شده اما قبل از  آن هم در جامعه نوپای اسلامی حجاب رایج بوده؛هرچند  مطابق آیین قبلی بوده  است .در این مدت خداوند در حال تربیت انسان مسلمان ؛صادق و خاشع بوده است
وی ادامه داد: دروس پیش نیاز ما برای حجاب خداشناسی،اطاعت پذیری،انسان شناسی،حیا و عفت هست و وقتی در اینها نمره قبولی بگیریم در بحث حجاب نیز سربلند خواهیم بود.هرچه خدا میگوید دلیل و علت خودش را دارد ولی ما نمی‌دانیم.
وی ادامه داد :خدا میگوید هر جور که من دوست دارم من را اطاعت کنید پس اگر چیزی هم نمی‌دانیم باید از روی بندگی این کار را انجام بدهیم. در مورد حجاب و عفاف دلایل بسیار عاقلانه ای وجود دارد که هم در آیات قرآن آمده است و هم فلسفه خاص خود را دارد.وی تاکید کرد: توبه ای که ما انجام می‌دهیم در واقع دوری از گناهان است توبه در واقع به دنبال حیا و عفت می آید خدا فطرت انسان را با حیا و عفت آفریده است خدا با عفت و حیا با انسان صحبت میکند که در آیات قرآنی مشهود است.حیا و عفت یک بحث نهادینه،درونی و فطری است انسان سالم عفت و حیا را در درون خود دارد و به هر چیزی که نگاه می‌کند خدا را می بیند و همه چیز در زندگی برایش لذت بخش است ولی انسان ناسالم اینها را ندارد.وی اظهار داشت:در آیات قرآن حیا در گفتار وجود دارد قرآن گفته:قلب ها را کنترل کنید در برخورد با نامحرم باید حیای درونی داشته باشیم.باید در بحث بندگی هر جور که شایسته هست رفتار کنید تا در معامله با خدا سربلند باشید. وی اضافه کرد: اگر دل انسان پاک باشد بر روی اعمال و رفتار انسان تاثیر می‌گذارد.انسانی که قلبش پاک باشد دزدی نمی کند،خیانت نمی کند و کارهای ناشایست انجام نمی‌دهد خانمی که حجابش را رعایت نمی‌کند باعث ایجاد ناهنجاری در جامعه می شود. اعمال ما در جامعه تأثیر می‌گذارد گفت:کسانی که دلشان پاک نیست باعث از هم پاشیدن  بنیان خانواده ها می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه پوشش یکی از مصادیق حیا و عفت است گفت: برخی از گناهان ما فردی و برخی نیز اجتماعی اند عدم رعایت حجاب  باعث از هم پاشیدگی  بنیان خانواده ها می شود و در جامعه تأثیر می‌گذارد که گناهان بیشتری را به دنبال دارد؛ در نتیجه تأثیرگذاری آن بیشتر است.
در ادامه این جلسه در قالب مشارکت و پرسش  و پاسخ به ابهامات و سوالات مطرح شده  اساتید پاسخ داده شد.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.